model & portret

de allround cursus voor portret- en modeltekenen en -schilderen

In deze cursus ligt het accent op tekenen en schilderen naar de waarneming en jouw interpretatie daarvan. Je leert goed kijken, onderzoekt de verhoudingen van het model, maar ook maak je schilderijen of tekeningen waarin b.v. licht/schaduw, stofuitdrukking of figuur in de ruimte uitgangspunten zijn.
Je maakt een eigen interpretatie van het model met behulp van diverse materialen en technieken. Voorbeelden uit de hedendaagse beeldende kunst en de kunstgeschiedenis zijn een referentiekader om ideeën te krijgen en inzicht in je eigen beeldende werk. 

Dit programma kun je kiezen als vervolg op het basisjaar, maar je kunt ook direct instromen. Er is veel persoonlijke begeleiding. De kunstdocent begeleidt je op jouw niveau; je kunt ieder moment instromen. Je kunt de lessen ook volgen met een flexkaart; houdt dan rekening met 5 euro modelbijdrage per les. In de vaste prijs voor de cursus is de modelbijdrage opgenomen.

Instromen of liever losse lessen volgen? Dat kan met de flexkaart.

PLANNING & AANMELDEN

Het lesprogramma volgt geen vaste volgorde, maar iedere les staat er een beeldaspect van het modeltekenen en –schilderen centraal. De beeldaspecten die tijdens de lessen aan bod komen zijn:

model in verhouding

In deze lessen krijg je inzicht in de verhoudingen van het menselijk lichaam. Vooral het oefenen in kijken is daarbij van belang. Hoe meer je een object bestudeert en tekent hoe meer inzicht je zal krijgen in hoe iets in elkaar steekt, wat uiteindelijk het kunnen tekenen vanuit het geheugen mogelijk maakt. Er wordt gewerkt naar levend model maar ook naar aanleiding van (eigen) fotomateriaal. Er worden voorbeelden uit de kunstgeschiedenis gegeven van waaruit gewerkt zal worden met diverse tekenmaterialen. Zo zal je, door middel van contourlijnen, arceringen of juist vlakken, de verhoudingen van de mensfiguur steeds beter weten waar te nemen en te verbeelden.

Details, handen en ogen

Tijdens deze lessen richt je je op afzonderlijke onderdelen van het menselijk lichaam. Je tekent bijvoorbeeld losse handen, voeten, elle bogen, maar ook ogen, neus, mond, oren, wenkbrauwen en haren. Dit doe je met behulp van een model, maar ook maak je gebruik van je eigen lichaam. Je kruipt steeds dichter op de huid, kijkt als door een vergrootglas naar een vinger, nagel of huid en tekent of schildert dit op groot formaat. Je werkt op papier met tekenmaterialen, waterverf en inkt. Iedere les onderzoek je met welk materiaal je het best de structuur en stofuitdrukking kunt weergeven. De uitvergroting van de afzonderlijke delen van het lichaam zal spannende en nieuwe beelden opleveren.

compositie

Hoe werkt de compositie in beeldend werk mee aan de expressie van het model? Tijdens deze lessen onderzoek je verschillende mogelijkheden om een figuur in de ruimte te verbeelden. Wat gebeurt er met de ruimte om het figuur heen, hoe plaats je het figuur op een spannende manier in de ruimte? Met verschillende materialen en technieken maak je compositieschetsen. Je werkt naar model en onderzoekt de vorm en restvorm. Naar aanleiding van voorbeelden van diverse kunstenaars maak je eigen interpretaties.

kleur

In deze lessen schilder je een model met acrylverf. Eerst maak je een aantal schetsen waarbij je de houding en de compositie op het vlak onderzoekt. In een onderschildering zet je de lichte-, donkere- en midden tonen in het model en de omgeving. Hierdoor ontstaat een suggestie van ruimtelijkheid en plasticiteit waarna je met kleur verder werkt. Ook onderzoek je hoe je effectief gebruik kunt maken van warme en koude kleuren en hoe je met kleur en schilderwijze een bepaalde expressie aan het figuur kunt geven.

gezichtsexpressie

In deze lessen ligt het accent op het gezicht. Gekeken wordt hoe kunstenaars als Cindy Sherman, Marlene Dumas, Egon Schiele, Frida Kahlo, Gilbert and George en Francis Bacon (zelf-)portretten verbeelden. Dit is het uitgangspunt voor een serie portretten van jezelf of van een ander. Verschillende materialen en werkwijzen komen aan bod. Je projecteert een (zelfgemaakte) foto op doek, zet deze basis op met Japanse kwast, Oost-Indische inkt en houtskool en werkt met (acryl-/olie-) verf eraan verder. Ook wordt aandacht besteedt aan de anatomische opbouw van het gezicht en het verbeelden van de uitdrukking.

houding

Bij deze module is het gebaar het uitgangspunt. Gebaren uit ons dagelijks leven of uit andere tijden en culturen. Je gebruikt foto's en reproducties uit tijdschriften, de kunstgeschiedenis en je eigen inbreng. Het model kopieert de gekozen houding of beweging. Als tekenaar bestudeer je niet alleen de vorm (de lijn en het vlak) maar ook de emotionele betekenis van het getoonde gebaar of de houding. Dit werk je uit in tekenmaterialen als potlood in verschillende hardheden, houtskool en contékrijt. Je kijkt als een beeldhouwer naar een pose die van alle kanten interessant is of je tekent met de kunst van het weglaten.

De hoge en lichte ruimten ateliers zijn gelegen op het Westerdok in centrum Amsterdam, tussen het IJ en de Jordaan, op 8 minuten lopen van Amsterdam Centraal.

Ateliers Westerdok

Westerdok 318
1013 BH Amsterdam
T: 020-4210151
E: info@atelierswesterdok.nl

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief