Loading...

de teken- en schildercursus voor (half-)gevorderden

In de jaarcursus Basis II ligt het accent op de verschillende technieken en benaderingen van beeldend werken. Je krijgt gerichte lesopdrachten van afwisselende kunstenaars. Het accent ligt op het verder verkennen van de opgedane ervaring in de basistechnieken. Daarbij werk je langer door aan een opdracht, zodat je meer tijd hebt om technieken te onderzoeken. Je experimenteert met teken-, en schildermaterialen en breidt je technische mogelijkheden uit.

Je werkt onder meer met olie-, aquarel- en acrylverf of maakt een tekening waarin de waarneming een uitgangspunt is. Voorbeelden uit de hedendaagse beeldende kunst en de kunstgeschiedenis zijn een referentiekader om ideeën te vormen en inzicht te krijgen in je eigen beeldende werk. Bij de werkbesprekingen en individuele begeleiding krijg je inspirerende feedback van je docent en medecursisten. Dit programma kun je kiezen als vervolg op Basis cursus I, maar je kunt ook direct instromen. Later starten of liever losse lessen volgen? Dat kan met de flexkaart.

maandagochtend
  • 16 lessen
  • begint op 6 februari 2017
  • Docenten: Sarah Barkmeijer, Paul Nassenstein en Tatyana Yassievich
  • Modules: Hoe ontwikkel je een idee, het stilleven en buiten schilderen
  • 350
  • Aanmelden
maandagavond
  • 16 lessen
  • begint op 6 februari 2017
  • Docenten: Sarah Barkmeijer en Jim Harris
  • Modules; 2D naar 3D, Kruip in de huid en portret in olie
  • 380
  • Aanmelden
zaterdagochtend
  • 18 lessen
  • begint op 11 februari 2017
  • Docenten: Sarah Barkmeijer, Paul Nassenstein en Tatyana Yassievich
  • Modules: Hoe ontwikkel je een idee, Het stilleven en Buiten schilderen
  • 390
  • Aanmelden

Wil je regelmatig tekenen en schilderen, maar kun je je niet binden aan een vaste dag of ga je een tijdje weg, dan koop je een flexkaart of een flex-onbeperkt abonnement. Je geeft bij het aanmelden aan welke reguliere cursus je hoofdkeuze is. Je volgt zoveel mogelijk daar je lessen. Maar je bent vrij om op elk moment de lessen uit het rooster te volgen die je wilt. Alleen cursussen waarop voldoende (6) vaste aanmeldingen zijn, worden aangeboden in het definitieve rooster.

Het definitieve rooster wordt vastgesteld en bekend gemaakt nadat de aanmeldingen in de eerste week van februari of half september bekend zijn. De flexkaart kan niet voor workshops of werkplaats specials worden gebruikt. De flexkaart is 4 maanden geldig na aankoop. Tijdens de zomervakantie zijn er geen lessen en ligt je abonnement 2 maanden stil.

flex 10
  • 10 lessen
  • 4 maanden geldig
  • één cursus
  • gratis toegang tot open inloop
  • 275
  • Aanmelden
flex onbeperkt
  • alle lessen
  • 4 maanden geldig
  • alle cursussen
  • gratis toegang tot open inloop
  • 550
  • Aanmelden
flex vrij
  • alle lessen
  • 12 maanden geldig
  • alle cursussen
  • gratis toegang tot open inloop
  • 999
  • Aanmelden

Deze cursus bevat de volgende modules

Olieverf Het geheim van het schilderij

Een schilderij is als een kijkdoos. Je komt door laag over laag of van gedachte naar gedachte tot een beeld. De wetten van de schilderkunst zet je naar je eigen hand en je leert een schilderij op te bouwen in ondergrond, schaduw- en lichtpartijen, vormen en restvormen. Welke stappen blijven er zichtbaar in het uiteindelijke beeld? Het geheim van het schilderij toont zich niet alleen aan de oppervlakte maar zit dieper dan je denkt.

In deze module raak je vertrouwd met de belangrijkste technieken van schilderen met olieverf (uiteraard ben je vrij om met acrylverf te werken). In tegenstelling tot wat veel mensen denken is olieverf een heel makkelijk en flexibel materiaal. Olieverf is eenvoudig te corrigeren, iets wat bij aquarelverf vaak niet mogelijk is. Het doel is leren schilderen vanuit de waarneming met olieverf op doek. Het wordt een oefening in het omschrijven van de fysieke wereld om je heen naar vlakken en vormen op je doek: het schilderij.


Acrylverf Een foto is geen schilderij

Hoe gebruiken kunstenaars foto’s als uitgangspunt voor hun schilderijen en waarom doen ze dat? Wat is het verschil tussen de foto en het uiteindelijke schilderij?

In deze module onderzoek je verschillende manieren om foto’s (bestaand, gemanipuleerd of zelfgemaakt) in acrylverf en kleur te interpreteren of te verwerken. Je leert kleuren te mengen en een schilderij op te bouwen in verschillende (kleur-) lagen waardoor een nieuw en eigen beeld naar aanleiding van de foto ontstaat. Ook onderzoek je hoe het verfoppervlak en de verfbehandeling (experimenteren met dikke en dunne lagen, vlekken, structuren etc.) van invloed zijn op het uiteindelijke beeld.


Tekenen en aquarel Een experiment in lijn en vlek

Je maakt in deze module een ontdekkingstocht vanuit het tekenen van de realiteit naar een experiment in kleur. Vanuit het tekenen naar de waarneming (model, stilleven, foto) breng je een onderzoek op gang, waarin je tekent en experimenteert met de vloeibare techniek van het acquarel (uiteraard ben je vrij om met acrylverf te werken). Licht en donker, schaduw, diepte, maat, overlapping, lijn en kleurperspectief, vervorming en weerspiegeling komen hierbij aan de orde.


Klei en tekenen van 3D naar 2D

In deze module maak je ruimtelijke vormstudies en tekeningen vanuit de waarneming; je oefent met ruimtelijke vormen en portret. De insteek van de lessen is het kunnen interpreteren van ruimtelijke vormen, zodat je deze beter op het platte vlak kunt weergeven. Als je begrijpt hoe een ruimtelijke vorm is opgebouwd, kun je deze beter vertalen op het tweedimensionale vlak, waar een suggestie van diepte wordt bereikt door richting, licht en schaduw. Je werkt met klei, gips en ijzerdraad. De tekenstudies worden met grafiet en potlood uitgevoerd


Het portret portret in olie

Na de studies van de module van 3D naar 2D, ga je verder aan de slag met het interpreteren en suggereren van ruimtelijke vormen op het platte vlak. Je doet dat door studies te maken van modellen die poseren voor portretten. De eerste twee lessen concentreer je je op tekenstudies van het hoofd met aandacht voor de constructie en verhouding. De andere lessen werk je aan portretschilderingen in olieverf (acrylverf is ook mogelijk).


Collage suggestie van ruimte

Uitgangspunt in deze module is weer ‘de kop’, maar dan in ruimtelijke zin. Je focust op groepen van portretten in een bepaalde setting. Je begint met schetsontwerpen, vanuit collage en tekenen. Je ontwerpen kunnen op sokkels staan, in imaginaire ruimtes, groteske uitdrukkingen hebben. Je zoomt in op de setting, de universele uitdrukking en belichting waardoor er nieuwe objecten ontstaan met een iets abstractere uitstraling. Dit beeldmateriaal vormt het uitgangspunt voor een schilderij op plat vlak. Van 2- naar 3 dimensionaal en weer terug naar 2 dimensionaal.

Ideevorming Hoe ontwikkel je een idee?

Wat kan een uitgangspunt zijn voor het maken van een beeldend werk? Een opdracht, vormstudie of experiment kan aanzet geven tot het maken van een werk. In dit blok maak je kennis met ideeontwikkeling voor het maken van een beeldend werk. 

Door experiment en onderzoek, verzamelen en schetsen kom je erachter wat je boeit en hoe je je ideeën verder kunt ontwikkelen. Je krijgt inzicht in de achterliggende concepten van kunstenaars, waardoor de persoonlijke benadering in je eigen werk zich verdiept. Hoe komt bijvoorbeeld Yves Klein tot de keuze om alleen maar met ultramarijn pigment te gaan werken?
Tijdens de lessen ga je aan de slag met een bronnenboek, waarin je jouw keuzes verzamelt en vast legt. Dit kan beeldmateriaal zijn, maar ook een tekst, een stuk muziek of een gebeurtenis. Het bronnenboek kan je in de verdere cursus en daarna gebruiken bij het maken van eigen werk.

Het stilleven Creëer je eigen schilderij

Het stilleven is een van de basis onderwerpen waarin kunstenaars zich in de loop van de geschiedenis mee hebben beziggehouden. Het vormt ook in deze tijd nog een prachtig uitgangspunt om alle mogelijkheden van het tekenen en schilderen te onderzoeken. Denk b.v. aan de stillevens van Morandi en Luc Tuymans. Je houdt je in deze lessen bezig met de concrete realiteit van objecten en onderzoekt en oefent hoe je deze kunt verbeelden. Hoe ga je om met licht en donker, transparantie , stofuitdrukking, ruimte etc.

Aan de hand van voorbeelden en praktijk krijg je tips en handvaten aangereikt om grip te krijgen op die zichtbare werkelijkheid. Daarbij wordt ook rekening gehouden met je individuele handschrift en persoonlijke voorkeur in stijl. Je gebruikt vervolgens een aantal lessen achtereen waarin oefeningen en experimenten hun beslag krijgen in een door jou zelf gecomponeerd stilleven.

Buitenschilderen Een bijzondere plek

Het ruime uitzicht over het Westerdok, de boten en architectuur,de luchten en de reflecties van het water maken de plek van Ateliers Westerdok tot iets bijzonders om te schilderen. Door onbekommerd en intensief te kijken ervaar je hoe je het stedelijke landschap, de gracht met boten, de bruggen, of het gezicht op het IJ kunt tekenen en schilderen. Je wordt begeleid in het vinden van een persoonlijke weergave van de realiteit. Deze hoeft niet altijd zo te zijn als je in eerste instantie zou denken. Wat is de invloed van het licht op het water, hoe vertaal je een structuur in verf of hoe ga je om met compositie of de grote verdeling van vlakken en richtingen in het landschap? Welke groenen zie je en maak je voor dichtbij en in de verte? Hoe pas je atmosferisch perspectief toe?Je ontdekt nieuwe mogelijkheden om de omgeving te benaderen en teschilderen. Er is ruimte voor een persoonlijke keuze wat betreft materiaal enonderwerpen.